יום שבת, 12 במאי 2018

אקנה מה ניתן לעשות?

אקנה - איך עושים לזה סוף?  ריכזנו עבורך שאלות נפוצות ואת התשובות להן בכדי שתדעי כיצד להתמודד איתה באופן יעיל:

 למה יש לי אקנה?

ידוע שהאקנה מופיעה לרוב בגיל ההתבגרות, אלא שבלא מעט מקרים סובלות מאקנה גם נשים מבוגרות יותר. הסיבות לאקנה הן בעיקר הורמונאליות או גנטיות, בשילוב עם שלל גורמים חיצוניים כמו שינויים הורמונאליים, תזונה לא מאוזנת, חוויות רגשיות כמו מתח ולחץ, ועוד.



זה לא אמור לעבור לבד?

ככל שעובר הזמן ללא טיפול מתאים התופעה מחמירה, אם לא מטפלים בשורש הבעיה בזמן ולעומק הפצעונים עלולים ללוות אותנו לאורך שנים רבות. כיום, בעזרת האפשרויות הטיפוליות החדשות ועם תכנית עבודה אישית שנכתבת עבורך, את יכולה לצאת ממעגל הקסמים השלילי הזה.



האם האקנה מדבקת?

אקנה אינה מדבקת. היא קשורה בהתרבות יתר של חיידקים הנמצאים בבלוטות החלב שנמצאות תחת העור של כל אחת מאיתנו. כאשר הבלוטות מפרישות יותר חלב, הן נסתמות והחיידקים שמתרבים בתוכן גורמים לפצעונים מוגלתיים.



האם סביבה מסוימת יכולה לגרום להחמרת האקנה?

אקנה אכן יכולה להחמיר בתנאים מסוימים. ההחמרהאפשרית בעיקר במקומות חמים ולחים (למשל מטבח או מכבסה) בהם העור מתקשה לנשום ולהתנקות.



לא יותר פשוט להשתמש בתרופת הרואקוטן וזהו?

ראשית נסביר כי רואקוטן היא תרופה בה נעשה שימוש במקרי אקנה חמורים, כאשר חלק גדול מהמשתמשים בה אינם מודעים לכך שתופעות הלוואי שלה כוללות למשל הפרעה בתפקודי הכבד, כאבי שרירים ופרקים, דילול או נשירת שיער, יובש בפה ובאף, רגישות לשמש, יובש בעיניים, קילוף בעור וצרידות.

אגב, מחקר חדש שנערך בקנדה בדק מעל 15,000 מטופלים ברואקוטאן והראה הופעה מחודשת של נגעי אקנה אצל 41% מהמטופלים (!), כך שפרט לתופעות הלוואי הלא פשוטות שיש לקחת בחשבון, גם רמת היעילות של התרופה אינה מוחלטת.



האם השמש עוזרת לריפוי אקנה ?

לא היית רוצה לחשוף את עצמך לשמש משתי סיבות (א) בטווח הקצר נוצרת אשליה שהשמש אכן עוזרת במידה מסוימת לריפוי הפצעים, אבל את המחיר האמיתי בד"כ תשלמי לאחר כמה ימים כשתבחיני בהתפרצות של הפצעים. (ב) קרני השמש מכילות גם קרינת UV (קרינה אולטרה סגולה) המזיקה לעורך.



האם יש קשר בין אוכל לאקנה ?

אף על פי שאין לכך הוכחה מדעית ברורה, נשים רבות מוצאות שפצעונים מופיעים יותר לאחר שהם אוכלות מאכלים מסוימים. החרפה זמנית באקנה אכן יכולה להופיע לאחר אוכל חריף/שומני/מלוח במיוחד. ההסבר לקשר בין אוכל מלוח לאקנה הוא שהמלח מכיל יוד, וביכולתו של היוד לגרום להחמרת האקנה. מוצרי החלב שמכילים כידוע הורמונים ובניהם גם דמויי פרוגסטרון, גם הם אינם מומלצים מבחינה הורמונאלית.



האם אקנה נגרמת מחוסר היגיינה -

אקנה אינה נגרמת מחוסר היגיינה. אקנה מחמירה ומחריפה כתוצאה מכך. (הגורמים האמיתיים מפורטים בשאלה הראשונה)

כשאישה אינה מקפידה על היגיינת העור שלה, היא מקשה על עצמה מאוד את הריפוי: החיידקים שבפצעונים "מתיישבים" להם שם, מתרבים, מוצאים להם מקומות חדשים - וכך מצליחים לזהם שטח עור גדול, כפי שאנו רואות לעיתים במקרים קשים בעיקר אצל נערות.



מדוע אסור "לפוצץ" את הפצעונים?

מפתה מאוד לנסות לטפל לבד בפצעונים אבל יש לקחת בחשבון שנגיעות מיותרות יזמינו החמרה של המצב מפני שהאיזור נגוע בחיידקים. כמו כן, כאשר הפצע עמוק יותר ולא רואים ראש מוגלתי, הלחץ עלול לדחוף את הזיהום לעומק העור ועל ידי כך להגדיל את הפצע. במקרים אלו הפצע יתרפא לאט יותר וקרוב לוודאי שישאיר צלקת גדולה יותר.



מה הקשר בין גלולות למניעת הריון לאקנה ?

רוב הגלולות הרגילות אינן עוזרות ואינן מחמירות את האקנה. חלק קטן מהן מפחיתות את פעילות בלוטות החלב ועל ידי כך חל דווקא שיפור קל במצב העור.



מתי האקנה חולפת ?

עם טיפול נכון - ברוב המקרים הקלים האקנה תחלוף לכל המאוחר עד גיל 20. אצל %5–10% מהנשיםהאקנה עלולה להימשך גם לאחר גיל 25 . למענך, אל תדחי את הטיפול באקנה. פנו אלינו עשרות נשים בוגרות שמתביישות בצלקות שעל פניהן, מוכנות לשלם כל סכום כדי להעלים אותן - מתייסרות במשך שנים על כך שהזניחו, או אחרו לטפל באקנה בצעירותן. אל תגיעי לשם.



האם מייק-אפ מחמיר אקנה?

ידוע שחלק מסוגי האיפור והמייק אפ יכולים להחמיר אקנה. לסובלות מאקנה חשוב לבחור מוצרים קוסמטיים שעליהם מופיע הכיתוב "non comedogenic"שמשמעותו: המוצר נבדק והוא אינו סותם את בלוטות החלב.



מה הקשר בין הריון לאקנה?

בחלק מהמקרים יש שיפור באקנה בזמן הריון ובחלקם החרפה. ברוב המקרים אין שנוי מהותי באקנה בזמן ההריון.



האם יש קשר בין מתח נפשי לאקנה?

בהחלט כן. אנשים מתוחים נוטים להתעסק יותר עם הפצעונים הקיימים. תופעה זו מאוד לא רצויה מאחר והסיכוי להשארות כתמים וצלקות גדול במיוחד כאשר מתעסקים עם הפצעים.



האם הנקודות השחורות נוצרות מלכלוך?

לא. הצבע השחור נובע מהעובדה שהחלק העליון של בלוטת החלב נחשף לחמצן שבאויר העולם, וגרם לה להתחמצן ולהשחיר.



האם כדאי לפנות לטיפול מקצועי?

זה כבר תלוי בך. ניתן היום לטפל בכל סוגי האקנה ולהפחית את מספר הפצעונים והכי חשוב למנוע את הכתמים והצלקות. רצוי לגשת למטפלת מקצועית ומנוסה שתוכל להתאים טיפול מדויק לפי המצב.



מה לגבי הסימנים שלאחר האקנה?

בהחלט ניתן לשפר את המראה (צלקות, כתמים) - ואפילו באופן דרסטי. כיום ישנם טיפולים חדשניים ותכשירי-על שמביאים לתוצאות חסרות תקדים. הטיפול הוא טיפול ייחודי ופרטני המותאם אישית עבורך לפי סוג העור שלך ולאופי הצלקות.


מה הצעדים שעלי לעשות כדי להתגבר על האקנה?


תכנית טיפול מקצועית אמורה לכלול ארבעה צעדים:


צעד א: אבחון מקיף של מצב העור

צעד ב: טיפול מותאם אישית

צעד ג: קבלת ערכה אישית לטיפול בבית

צעד ד: ליווי ומעקב צמוד עד לתוצאות



בשורה התחתונה, לאילו תוצאות אני יכולה לצפות?

את בהחלט יכולה לצפות לצמצום משמעותי ביותר של האקנה ולרוב גם להגיע לריפוי מלא כשרמת השיפור והריפוי אינה זהה אצל כל אחת. מה שדרוש לך הוא משמעת עצמית, אמונה ואופטימיות כדי שתוכלי להגיע אל המטרה בחזרה לעור הבריא והחלק שלך!

מקור:articlesיפה לארי, מנהלת יעלת חן - המרכז לקוסמטיקה רפואית בירושלים, שהינו 1 מתוך 3 מכונים בלבד(!) בארץ בעלי תואר CIDESCO - התואר הבכיר ביותר בתחום הקוסמטיקה.
בעלת תואר אמן בשיקום והצערת העור (M.D.A (Medical Dermal Artist מאחוריה 25 שנות ניסיון, מחקר ופיתוח.
 נמנית עם צוות הפיתוח היוקרתי של סדרת התכשירים הרפואית Beauty Secrets - המילה האחרונה שחוללה מהפך בתחום הAnti-Aging ושיקום העור ופותחה בשיתוף טובי המדענים במעבדות דרמטולוגיות באירופה וארה"ב והושקה לאחרונה גם בארץ.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה